
Od pasji do dochodu – czy Dochodowe Hobby to krok w dobrą stronę dla Simów? Recenzja The Sims 4: Dochodowe Hobby (PC)
25 czerwca 2025

Recenzja The Sims 4: Dochodowe Hobby na PC
W pewnym momencie każdy Sim może zadać sobie pytanie: „czy to, co kocham robić, może mnie utrzymać?”. Najnowszy pakiet rozgrywki The Sims 4: Dochodowe Hobby próbuje odpowiedzieć na to pytanie, dając graczom narzędzia do przekształcenia codziennych pasji w prawdziwe, działające biznesy. Od prowadzenia pracowni artystycznej, przez wypieki na zamówienie, aż po tatuaże robione we własnym garażu – wachlarz możliwości jest zaskakująco szeroki.
To jeden z tych dodatków, który mocno wchodzi w temat mikroprzedsiębiorczości – z całą otoczką zarządzania klientami, opiniami, reputacją i zarobkami. Ale czy ta nowa mechanika faktycznie wnosi coś świeżego do rozgrywki? Czy daje graczom realne poczucie kontroli i rozwoju? I co z techniczną stroną – interfejsem, działaniem samych firm czy integracją z innymi dodatkami?
W tej recenzji przyjrzę się, jak Dochodowe Hobby sprawdza się w praktyce – zarówno jako pomysł na rozgrywkę, jak i jako element szerszego ekosystemu The Sims 4.
Tatuaże, klienci i reputacja – jak działa własny biznes
Założenie własnej działalności w dodatku Dochodowe Hobby jest zaskakująco proste – wystarczy kliknąć w telefon lub komputer i wybrać, jaki typ usług chce oferować nasz Sim. W przypadku mojej Simki wybór padł na studio tatuażu. Po ustawieniu trybu działania, wybraniu co można będzie robić w nowym lokalu, nazwaniu nowej firmy i udekorowaniu wnętrza, zaczęła się prawdziwa zabawa (a raczej praca).
Pierwsi klienci pojawili się już pierwszego dnia. System działania przypomina nieco hybrydę wcześniejszych dodatków jak Zostań gwiazdą i Witaj w Pracy – mamy listę usług, możemy zarządzać cennikiem (jeśli coś sprzedajemy), rozwijać reputację, a także podejmować decyzje, które wpływają na satysfakcję klientów. Sam proces tatuowania działa jak specjalna interakcja – wybieramy część ciała, projekt i obserwujemy, jak Simka tworzy dzieło sztuki (lub coś całkowicie przeciwnego, jeśli ma niski poziom umiejętności).
To, co szczególnie mnie zaskoczyło, to znaczenie opinii klientów. Po każdej wizycie zostawiają ocenę, która wpływa na naszą reputację – a ta przekłada się na ilość osób odwiedzających naszą firmę i zarobki. Nieprzewidywalność klientów dodaje realizmu – czasem ktoś przychodzi na tatuaż i wychodzi zachwycony, innym razem marudzi, że kolor nie ten. Wszystko to sprawia, że prowadzenie firmy nie jest tylko klikaniem w panele, ale też ma w sobie odrobinę symulacji i życia.
Od aspiracji po biletomat - dodatki, które robią różnicę
Warto też wspomnieć o nowościach, które rozszerzają podstawową mechanikę dodatku i wzmacniają wrażenie rozwoju Simowego biznesu. Twórcy wprowadzili m.in. dwie nowe aspiracje, skupione wokół przedsiębiorczości i dzielenia się wiedzą – co pozwala nie tylko prowadzić firmę, ale też konsekwentnie rozwijać swojego Sima w określonym kierunku. Do tego dochodzą świeże cechy, takie jak „Idealista” – nakierowany na pasję i twórcze podejście – oraz „Cwaniak”, który daje dostęp do nieco mniej uczciwych strategii prowadzenia działalności. Dzięki temu gracz może wyraźniej zdefiniować charakter swojej postaci – czy będzie to ambitny rzemieślnik, czy przebiegły marketingowiec liczący każdy simoleon. Pojawiła się też nowa Obawa – przed ujawnieniem, która dodaje ciekawego narracyjnego niuansu, szczególnie u Simów, którzy nie zawsze grają fair.
Na uwagę zasługuje również funkcja biletomatu – niepozorne urządzenie, które całkowicie zmienia podejście do zarabiania. Zamiast pobierać opłatę za konkretną usługę, możemy ustawić stałą cenę za wstęp do lokalu lub naliczać opłatę godzinową. Dzięki temu działalność Simki z tatuażami mogłaby zyskać bardziej artystyczny, butikowy charakter – jak niewielka galeria, do której klienci zaglądają nie tylko po usługę, ale też po doświadczenie. To rozwiązanie może się też świetnie sprawdzić w innych scenariuszach – galeriach sztuki, salach prób, a nawet siłowniach.
Oprócz tego dochodzi garść nowych obiektów, takich jak maszyna do waty cukrowej, huśtawka, piec do garncarstwa, stół do tatuowania czy tablica do wykładów, które wzbogacają przestrzeń użytkową i pozwalają lepiej zaaranżować miejsce pracy. Nowe umiejętności – tatuowanie i garncarstwo – dobrze uzupełniają wcześniejsze systemy i dają poczucie, że rozwój postaci ma bezpośredni wpływ na jakość usług i opinie klientów. Choć nie są to elementy rewolucyjne, z pewnością budują wiarygodność świata przedstawionego i pomagają w tworzeniu unikalnych historii.
Codzienne zarządzanie firmą – intuicja czy frustracja?
Prowadzenie biznesu w nowym dodatku to nie tylko artystyczna ekspresja, ale i codzienna logistyka. Nasza Simka, oprócz tatuowania klientów, musi dbać o porządek, terminowość i... własne potrzeby, bo zmęczony artysta to artysta nieproduktywny. Wszystko to rozgrywa się przy pomocy nowego panelu zarządzania firmą, który – na szczęście – został zaprojektowany dość przejrzyście.
Z poziomu jednego menu możemy: otworzyć naszą firmę bądź zamknąć, zatrudnić (lub zwolnić) pomocników, kontrolować reputację i oceny klientów, edytować ofertę usług, oraz sprawdzać codzienne przychody i koszty.
Brakuje mi np. bardziej rozbudowanego systemu statystyk, który pozwalałby śledzić, która usługa sprzedaje się najlepiej lub ilu klientów wraca ponownie. W pewnym momencie rozgrywki zaczęłam gościom oferować kawę w salonie tatuażu. Mimo to, podstawowe informacje są dostępne od ręki, a wszystko działa płynnie.
Co ciekawe, gracz ma też możliwość pauzowania działalności lub całkowitego jej zamknięcia bez większych konsekwencji – co daje swobodę w eksperymentowaniu i powrotach do innych elementów gry. To duży plus, zwłaszcza dla tych, którzy lubią rotować między różnymi stylami rozgrywki.
Różnorodność działań i żywotność dodatku – czy biznes się nie nudzi?
Na początku prowadzenie własnego biznesu w The Sims 4: Dochodowe Hobby wciąga. Każde nowe zamówienie, klient z innym gustem czy nieprzewidywalna reakcja na usługę daje poczucie świeżości. Nasza Simka od tatuaży zdobywa nowe umiejętności, inwestuje w sprzęt i stopniowo buduje swoją reputację, co przekłada się na coraz bardziej wymagających klientów i wyższe ceny usług. To daje satysfakcję.
Jednak po kilku simowych tygodniach schemat działania zaczyna się powtarzać: otwarcie lokalu, kilku klientów dziennie, wykonywanie usług, krótka rozmowa, ocena i zamknięcie. Jeśli nie zróżnicujemy aktywności Simki (np. przez dodanie dodatkowych interakcji lub rozwoju innych umiejętności), może pojawić się lekka monotonia. Brakuje np. wydarzeń specjalnych, jak targi rzemieślnicze czy konkursy branżowe, które mogłyby urozmaicić codzienność i dodać długofalowych celów.
Warto jednak podkreślić, że różne typy działalności – np. wypieki, rękodzieło, stylizacja ubioru, sztuka czy właśnie tatuaże – działają na nieco innych zasadach. Każda z nich ma inne interakcje, animacje i nieco inny rytm pracy, więc zmiana branży może skutecznie odświeżyć rozgrywkę bez potrzeby tworzenia nowego zapisu. To duży plus.
Jak Dochodowe Hobby współgra z innymi dodatkami?
Jednym z najczęściej zadawanych pytań przez graczy The Sims 4 jest to, czy nowy dodatek dobrze integruje się z tymi, które już mają. W przypadku Dochodowego Hobby odpowiedź brzmi: tak, choć nie wszędzie będzie to ciekawe. Chociaż czasem ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia.
Dodatek dobrze współgra z pakietem "Zostań Gwiazdą", bo zdobywanie reputacji i ocen od klientów może być świetnym uzupełnieniem dla Simów dążących do sławy. Biznes związany z modą czy tatuażami można łatwo przekształcić w lokalny hit, a nawet w wiralową markę – szczególnie jeśli skorzystamy z opcji social mediów i budowania rozpoznawalności.
Z kolei osoby, które posiadają rozszerzenie "Na Studiach", mogą stworzyć bardzo ciekawy gameplay – np. studentkę prowadzącą rękodzielniczy biznes z pokoju w akademiku. Niestety, nie ma tu dodatkowych powiązań systemowych (np. zajęć czy karier), ale możliwość łączenia tych aktywności na poziomie narracyjnym daje sporo satysfakcji.
"Psy i koty" również uzupełnia Dochodowe Hobby w sposób naturalny – można otworzyć przykładowo kawiarnię, w której czas będą nam umilać słodkie kociaki. Natomiast kluby z "Spotkajmy się" mogą posłużyć do tworzenia środowisk twórczych – np. klubów artystycznych czy tatuażowych meetupów, choć i tu brakuje głębszej integracji.
Trochę szkoda, że EA nie poszło o krok dalej – np. nie dodało mechanizmu, w którym krytycy z dodatku „Miejskie życie” mogliby odwiedzać naszą firmę i zostawiać oficjalne recenzje. Taka interakcja mogłaby np. wpływać na reputację lub liczbę klientów. Niestety, te systemy funkcjonują osobno, przez co mamy poczucie niewykorzystanego potencjału.
Mimo to Dochodowe Hobby całkiem nieźle wpasowuje się w ekosystem gry, pozwalając tworzyć spójne i różnorodne historie – nawet jeśli nie wszystkie dodatki „rozmawiają” ze sobą tak płynnie, jak byśmy sobie tego życzyli.
Problemy techniczne i ograniczenia – gdy pasja trafia na bugi
Chociaż Dochodowe Hobby potrafi dostarczyć sporo frajdy, trudno nie zauważyć problemów technicznych, które mogą skutecznie popsuć rytm rozgrywki. I choć niektóre z nich są drobne, inne — jak ten, który spotkał moją Simkę — bywają naprawdę frustrujące.
W trakcie dnia pracy, chcąc dodać profesjonalizmu swojemu studiu tatuażu, weszłam do trybu CAS, aby ustawić spójne uniformy dla pracowników. Wszystko wyglądało świetnie… do momentu powrotu do gry. Pracownicy po prostu zniknęli. Nie było ich na parceli, nie było w znajomych, jakby nigdy nie istnieli. Musiałam szukać nowych i zaczynać wszystko od zera. Okazuje się, że nie tylko ja miałam ten problem — gracze na forum EA i Reddit zgłaszają identyczne sytuacje. Zatrudnieni Simowie po zapisaniu gry, wejściu do CAS lub przeładowaniu parceli potrafią wyparować bez śladu.
To nie jest odosobniony przypadek — wątek na oficjalnym forum EA zyskał wiele zgłoszeń i został oznaczony jako „badany przez twórców”, ale do tej pory nie został oficjalnie naprawiony. Oznacza to, że warto zachować ostrożność i myślę, że warto unikać edycji strojów pracowników w trakcie otwartej działalności.
Dodatkowo, choć system obsługi klientów działa płynnie, ich zachowania i reakcje bywają powtarzalne. Oceny, dialogi i sposób interakcji z usługą są dość ograniczone, co po kilku dniach pracy może sprawiać wrażenie, że obsługujemy te same osoby w kółko, tylko w innych ubraniach. Albo zawieszają się na jednej czynności, np. w kółku rozmawiają tańcząc olewając zupełnie to, że wpadli na kolejny tatuaż.
Na koniec warto wspomnieć o braku bardziej zaawansowanych narzędzi analizy. Panel zarządzania firmą jest prosty i czytelny, ale nie pozwala śledzić konkretnych statystyk – np. które usługi przynoszą najwięcej dochodu, ilu klientów wraca regularnie albo jakie dni są najbardziej dochodowe. Dla graczy lubiących optymalizację i strategię, może to być zauważalny brak.
Czy warto kupić The Sims 4: Dochodowe Hobby?
Dochodowe Hobby to dodatek, który wnosi do świata Simów coś więcej niż tylko nowe obiekty i interakcje. Pozwala przełożyć kreatywność naszych postaci na realny zarobek, dodając do gry nowy rytm codzienności – oparty na planowaniu, budowaniu marki i kontaktach z klientami. Tworzenie własnej firmy, obserwowanie jej rozwoju i mierzenie się z opiniami klientów daje sporą satysfakcję, zwłaszcza na początku.
Z czasem jednak da się zauważyć powtarzalność i uproszczenia – prowadzenie działalności nie zmienia się znacząco po kilku tygodniach w grze, a mechaniki nie wykorzystują w pełni potencjału innych dodatków. Do tego dochodzą problemy techniczne, które potrafią skutecznie wybić z rytmu – jak choćby znikający pracownicy po wejściu do CAS.
Mimo to, dodatek ma w sobie coś, co sprawia, że chce się do niego wracać – może nie codziennie, ale wtedy, gdy Simowy świat potrzebuje nowego celu, świeżej historii i odrobiny realizmu. Jeśli lubisz tworzyć własne narracje, prowadzić kreatywną rozgrywkę i nie przeszkadzają Ci drobne niedoróbki techniczne, Dochodowe Hobby może być jednym z tych dodatków, które uzupełnią Twoją rozgrywkę o coś naprawdę osobistego.
Kod otrzymany od Electronic Arts. Tekst został w 100% oparty o moje własne doświadczenia z ww. tytułem.
Zyskaj dostęp do tysięcy gier na konsole
Wymieniaj, kupuj oraz sprzedawaj gry na PS5, PS4, Xbox Series X, Xbox One i wiele innych platform!
Dołącz już teraz
Entuzjastka Japonii, z którą związana jest zarówno zawodowo i hobbystycznie. W wolnych chwilach rozkręca własny stream, broniąc komputera przed swoją kotką. Pasjonatka języków obcych. Gdy nie siedzi przy komputerze układa zestawy lego albo podróżuje.
Obserwuj TikTok